روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب
میانگین 5 از 2 رای

روانشانسی رنگ در طراحی وب

رنگها بطور کلی گزینه قدرتمندی هستند، نه تنها بر افراد تاثیر مستقیم دارد، بلکه بر عملکرد  روزانه نیز بسیار تاثیرگذار است. روانشناسی رنگ در طراحی وب نیز از مهمترین اصول محسوب می شود.

انتخاب رنگ مناسب باعث تقویت برند شما، تشویق به خرید محصول و حتی هدایت کاربران به صفحات خاص وب سایت می شود.

مطالعات نشان می دهد که مردم در 90 ثانیه تصمیم می گیرند که آیا یک محصول را دوست دارند یا خیر؟!جالبه که بدانید 90 درصد این تصمیم صرفا بر اساس رنگ وب سایت است .همچنین تحقیقات نشان داده است که رنگ می تواند 80٪ محبوبیت برند شما را افزایش دهد.

برای مثال رنگ آبی در بسیاری از سایت ها و شبکه های اجتماعی از قبیل (فیس بوک، توییتر، LinkedIn) و برندهای (Dell، آی بی ام، HP و اینتل) رنگ غالب است.ولی این متن بدان معنا نیست که آبی برای وب سایت شما نیز مناسب باشد.حتی اگر آبی رنگ مناسب سایت شما باشد، حتما در مورد رنگهای دیگر نیز تحقیقات کافی انجام دهید زیرا ممکن است در قسمتهایی از سایت به کمک شما بیایند.

هنگامی که ما یک رنگ را مشاهده می کنیم، چشم ما یک پیام به منطقه ای از مغز به نام هیپوتالاموس می فرستد. سپس هیپوتالاموس پیام را به غده هیپوفیز و سپس به غده تیروئید می فرستد. این عمل باعث انتشار هورمون هایی می شود که موجب تغییرات خلق و خوی ما، احساسات و در نتیجه رفتار ما می شود.

 

پیشنهاد می کنم مقاله راهنمای بهینه سازی تصاویر برای بهبود عملکرد وب سایت(Optimizing Images) را هم مطالعه کنید.

 

بیایید نگاهی به برخی از اصول رنگ ها بیاندازیم:

هر رنگ به معنای چیزی برای هر فرد است، گرچه این معنا بسته به تنظیمات شخصی و زمینه های فرهنگی ما متفاوت است .

روانشناسی رنگ در طراحی وب یک علم دقیق و مشخصی نیست.  براساس مطالعات انجام شده ،بسیار از خصوصیات و برداشتهای فردی بر توجه و علاقه به رنگ صفحات وب ،تاثیر می گذاردد. مواردی از قبیل جنسیت تاثیر قابل ملاحظه ای بر چگونگی درک رنگ دارد. تصویر زیر بیانگر این مورد است که حتما باید جنسیت بازدیدکنندگان خود را در انتخاب رنگ سایت در نظر داشته باشید.مردان و زنان عاشق رنگهای ردیف بالا هستند و از رنگهای ردیف پایین متنفر هستند.

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

بنابراین، اگر شما در حال طراحی سایتی برای زنان هستید، انتخاب رنگ بنفش و صورتی یکی از گزینه های بسیار خوب است، چرا که زنان سراسر دنیا  دوستش دارند اما مردان علاقه ای به آن ندارند (البته به طور کلی).

برای شروع، به سایتی در مورد سلامت زنان اشاره می کنیم.صورتی یک رنگ بسیار پر جنب و جوش است که در طراحی سایت زنان استفاده شده است. بنابراین پیام سایت این است که همه چیز درباره سلامت زنان می باشد.

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

در این مدل طراحی ،هدر بالای سایت صورتی است ولی سایت رنگ زیادی ندارد و به جای آن تصویرهای جادویی نقش اصلی را در جذب کاربر ایفا می کنند. این انتخاب جالب هم می تواند برای شما درس مهی داشته باشد که صرفا بر روی رنگها تمرکز نکنید!

 

پیشنهاد می کنم مقاله ۱۰ نکته برای انتخاب تصاویر مناسب برای وب سایت شما را هم مطالعه کنید.

 

تعیین یک طرح رنگ برای سایت

بعید است که شما یک سایت ایجاد کنید که فقط یک رنگ داشته باشد (مگر اینکه سایت شما به طور کامل تک رنگ باشد )، پس باید طرح کلی رنگ و همچنین نحوه قرار دادن رنگها در قسمتهای مختلف سایت را تعیین کنید.

با در نظر داشتن این موضوع، هنگام رنگ آمیزی سایت به روش های زیر رنگها را در کنار هم قرار دهید:

 

1-روش انتخاب سه گانه

این روش مهم و درعین حال ساده است. در روش سه گانه با استفاده از چرخ رنگ 12 مرحله ای، می توانید هر سه رنگ که 120 درجه از یکدیگر فاصله دارند را برای پس زمینه، محتوا و دکمه ها استفاده کنید.

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

 2- روش انتخاب مکمل

روش دوم کمی سخت تر است و شما ممکن است مجبور شوید آزمایش کنید تا بتوانید آن را درست استفاده کنید، اما اگر کار خوب انجام شود، می تواند بسیار موثر باشد. این روش استفاده از چهار رنگ ( دو جفت متضاد و دو جفت مکمل) می باشد.

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

3-روش انتخاب مشابه

در این روش رنگهای مشابه انتخاب و به کارگیری می شوند.در صورت انتخاب مناسب مفید هستند.مراقب تفاوت و  درخشندگی رنگها باشید که اشتباه انتخاب نکنید.

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

در ادامه بحث به روانشانسی انواع رنگها خواهیم پرداخت:

 

رنگ قرمز

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

رنگ قرمز ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث تنفس سریع تر می شود. رنگ قرمز با شهوت، هیجان، عشق، انرژی و جنبش همراه است.

همچنین دارای اثرات منفی جنگ، خشونت، آتش، خشم، و خطر است.

  • موارد استفاده
    از رنگ قرمز برای جلب توجه به چیزی یا ایجاد هیجان در سایت خود استفاده کنید. همچنین می توان برای غذا، مد، سرگرمی، ورزش، بازاریابی، تبلیغات، خدمات اورژانسی و مراقبت های بهداشتی از رنگ قرمز استفاده کرد.
  • موارد عدم استفاده
    هیجان بیش از حد زیاد هم خوب نیست. قرمز به طور کلی برای کالاهای لوکس، محتوای وابسته به طبیعت یا وب سایت خدمات تخصصی مناسب نیست.

رنگ زرد

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

زرد رنگ درخشان محسوب می شود. این رنگ همراه با حس شایستگی، خوشبختی، تشویق، خوش بینی و جوانی است.

اثرات منفی رنگ زرد شامل بزدلی، فریب و البته ارزان بودن می باشد.

  • موارد استفاده
    استفاده از زرد روشن باعث انرژی دادن به کاربر و ایجاد حس شادی و آرامش و سبکی و نرمی خواهد شد.همچنین از رنگ زرد می توان برای جلب توجه به کلید های تماس و دکمه ها استفاده کرد.
  • موارد عدم استفاده
    رنگ زرد می تواند به سرعت چشمها را تحت فشار قرار دهد. سعی کنید در مصرف این رنگ در کل صفحه اجتناب کنید و بیشتر از رنگ روشن و مقدار کم در طراحی خود استفاده کنید.

رنگ نارنجی

نارنجی رنگ پر انرژی و پر جنب و جوشی است و اغلب همراه با سرگرمی، شادی، انرژی، گرما، جاه طلبی، هیجان و شور و شوق می باشد.

 

  • موارد استفاده
    برای گزینه های تماس با ما ،اشتراک، خرید، ثبت نام، فروش یا سایر مطالبی که می خواهید توجه کاربر را جلب کند، قابل استفاده است. همچنین برای سایت های  تجارت الکترونیک، خودرو، فن آوری، سرگرمی، غذا و مراقبت از کودکان نیز مناسب می باشد.
  • موارد عدم استفاده
    اگرچه رنگ نارنجی کمتر از قرمز تاثیرگذار است، اما هنوز هم می تواند باعث ایجاد هیجان زیادی شود!

رنگ سبز

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

سبز ساده ترین رنگ برای  پردازش چشم است سبز خاصیت متعادل و آرام بخش دارد. این رنگ برای موارد رشد، سلامت، طبیعت، ثروت، پول، آرامش، مردانگی، سخاوت، باروری، حسادت، موفقیت، صلح، هماهنگی، حمایت مناسب است.

  • موارد استفاده
    از رنگ سبز برای ایجاد اثر آرامش بخش، برای نشان دادن ابتکارات جدید، طبیعت و یا ثروت استفاده کنید. فوق العاده برای سایت های علم، گردشگری، پزشکی، منابع انسانی، محیط زیست و پایداری مناسب است.
  • موارد عدم استفاده
    رنگ سبز برای کالاهای لوکس، تکنولوژی و محتوای مناسب دختران نوجوان مناسب نیست.

رنگ آبی

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

رنگ آبی با مردانگی، شایستگی، کیفیت، آرامش،طراوت ، انرژی بخشی، اعتماد، استقامت، حکمت، وفاداری، قدرت، بهره وری، اعتماد و امنیت همراه است.

  • موارد استفاده
    رنگ آبی اغلب توسط شرکت های بزرگ و بانک ها استفاده می شود .علت آن ایجاد حس غیر تهاجمی بودن و قابل اطمینانی است که اینرنگ به کاربر منتقل می کند. همچنین برای سایتهای مراقبت های بهداشتی، دندانپزشکی، فناوری پیشرفته، پزشکی، علمی، دولت، قانونی و آب و برق بسیار مناسب است.
  • موارد عدم استفاده
    استفاده از برخی سایه های تاریک و یا استفاده از بیش از حد از رنگ آبی می تواندباعث ایجاد  حس سرد در کاربر شود.رنگ آبی می تواندبه شدت اشتها را کاهش دهد، پس از این رنگ در وب سایتهای مربوط به مواد غذایی استفاده نکنید.

رنگ بنفش

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

رنگ بنفش را  برای خلاقیت، تخیل، اقتدار، پیچیدگی، قدرت، ثروت، رفاه، رمز و راز، حکمت و احترام استفاده کنید.

  • موارد استفاده
    استفاده از بنفش تیره برای ایجاد حس لوکس و ثروت، و استفاده از بنفش روشن برای حس بهار و عاشقانه مناسب است.رنگ بنفش همچنین می تواند برای محصولات زیبایی (مخصوصا ضد پیری)، طالع بینی، ماساژ، یوگا، درمان، معنویت و محتوای مربوط به دختران نوجوان و مارک های زنانه مناسب باشد.
  • موارد عدم استفاده
    رنگ بنفش می تواند آرامش بخش باشد ولی استفاده از بنفش تیره باعث کاهش بازدید خواهد شد.

رنگ قهوه ای

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

قهوه ای رنگی گرم و طبیعی است و در وب سایتهای مرتبط با زمین، ناهمواری، قابل اطمینان، با ثبات، دوستی و طبیعت قابل استفاده است.

  • موارد استفاده
    رنگ قهوه ای باعث تحریک اشتها می شود ( مناسب برای تبلیغ قهوه و شکلات)، و بسیار مناسب سایتهای مواد غذایی است. همچنین مناسب  املاک، حیوانات، دامپزشکی و مالی می باشد. رنگ قهوه ایمعوملا برای رنگ پس زمینه بهتر جواب می دهد.
  • موارد عدم استفاده
    رنگ قهوه ای کمی خسته کنندهاست و برای جلب توجه کاربر مناسب نیست و نباید برای تماس با ما استفاده شود.

رنگ سیاه

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

رنگ سیاه بسیار قوی است که اغلب همراه با پیچیدگی، ظرافت،شفافیت، ثبات، قدرت، رسالت و هوش می باشد. همچنین نشانگر مرگ، رمز و راز نیز می باشد.

  • موارد استفاده
    بسته به رنگ هایی که همراه مشکی استفاده کنید کاربردهایس آن متفاوت خواهد بود .برای مثال رنگ سیاه و سفید نشانگر ظرافت و در عین حال مدرنی و پیچیدگی است. رنگ سیاه می تواند برای کالاهای لوکس، مد، بازاریابی و لوازم آرایشی عالی باشد.
  • موارد عدم استفاده
    استفاده بیش از حد از رنگ سیاه می تواند باعث ایجاد حس بد و  تهدید شود، همچنین می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی یا حتی ترس شود .

رنگ سفید

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

 رنگ سفید با  خلوص، پاکیزگی، فضیلت، شادی، صداقت و ایمنی همراه است.

  • موارد استفاده
    رنگ سفید بیشتر توسط پزشکان، پرستاران و دندانپزشکان بکار برده می شود و بیشتر برای وب سایت های صنایع بهداشتی مناسب باشد. همچنین می توان از رنگ سفید برای سایت های پیشرفته و علمی هم استفاده کرد. هنگامی که با  رنگ های سیاه ، طلایی،زرد، نقره ای و یا خاکستری  همراه شود،مناسب سایت ها ی لوکس و برند می شود.
  • موارد عدم استفاده
    از آنجاییکه رنگ سفید تقریبا می تواند در اکثر سایتها با ترکیب رنگهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد، می توان آن را برای هر وب سایتی مناسب دانست.

 

رنگ خاکستری

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

رنگ خاکستری با حرفه ای بودن، پیچیدگی، کاربردی، بی نظمی و شخصیت قوی همراه است.

  • موارد استفاده
    رنگ خاکستری برای وب سایت های حرفه ای، کالاهای لوکس و برای ایجاد تعادل و حس آرامش بخش عالی است.
  • موارد عدم استفاده
    بعضی از سایه های خاکستری ممکن است حس خجالت و یا خالی بودن و حتی سردی را منتقل می کند. رنگ خاکستری برای جذب توجه مردم گزینه ایده آلی نیست.

رنگ صورتی

روانشناسی رنگ و نحوه استفاده در طراحی وب

گرچه رنگ صورتی برگرفته از رنگ قرمز است، اما خصوصیات بالاتری نسبت به رنگ قرمز دارد. رنگ صورتی نشان دهنده پیچیدگی، صداقت، عشق است. این رنگ خشونت و خشمگینی رنگ قرمز  را ندارد و بسیار آرام و ملایم است.

  • موارد استفاده
    صورتی برای محصولات زنانه و  سایت هایی که مخصوص زنان و دختران جوان است بسیار مناسب است.
  • موارد عدم استفاده
    صورتی های روشن برای برخی از سایت ها زیادی احساساتی است و مناسب سایتهای جدی نیست.

تعدادی از سایتهای مناسب در انتخاب رنگ وب سایت به شرح زیر می باشند:

نتیجه گیری:

با توجه به اصول روانشناسی رنگ در طراحی وب، بهتر است تمام رنگها را به عنوان یک رنگ کلی در نظر بگیرید و سعی کنید با روش مناسبی آنها را در وب سایت کنار هم بچینید.

رنگ های مورد استفاده بایستی با کل داستان سایت، برند و معنای نام تجاری مطابقت داشته باشد