۲۰ راز موفقیت تجارت الکترونیک

۲۰ راز موفقیت تجارت الکترونیک
میانگین 5 از 2 رای

 

راز موفقیت تجارت الکترونیک

رازهای زیادی برای موفقیت تجارت الکترونیک وجود دارند که بیشتر به نحوه طراحی فروشگاه شما و ارتباطات با مشتری مربوط می شود.

با توجه به تعداد زیاد فروشگاه های آنلاین و رقابت سنگینی که بین شما وجود دارد، باید از همه ابزارهای موجود استفاده کافی را ببرید. 

طبق آمار، فروش از طریق تجارت الکترونیک در ایالات متحده تا سال 2022 به 700میلیارد دلار خواهد رسید. این نرخ رشد از سال 2015 میلادی تا سال  2022 حدود 30 میلیارد دلار در سال تخمین زده شده.

ایران هم در این عرصه دارای رشد سریع و خوبی است. اگر مایلید شما هم قسمتی از این آمار را رقم بزنید نیاز به یک استراتژی قوی دارید.

در اینجا 20 راز موفقیت تجارت الکترونیک را که می تواند درآمد شما را در کوتاه مدت افزایش قابل توجهی بدهد توضیح خواهم داد. توجه داشته باشید که میزان تلاش شما در فروشگاه آنلاین به شدت بر موفقیت آن تأثیر خواهد گذاشت.

 

20 راز موفقیت تجارت الکترونیک:

 

1- مراقب برداشت های خود از درآمدتان باشید

یک سایت قوی تجارت الکترونیک بسیار سودآور است. با این حال، بسیاری از مردم سود حاصل از فروش خود را از بین می برند.

این درآمد در ابتدا می تواند جذاب باشد ولی ممکن است به شکست یک سایت منتهی شود.

هر هزار تومان که شما از فروشگاه خود برمی دارید و  برای خودتان خرج می کنید ، یک مانع جلوی رشد شما است. بهتر است از یک درصد درآمد خالص ماهانه خودتان را بجای دستمزد بر دارید و باقی را خرج وب سایت کنید. این باعث می شود که فروشگاه آنلاین دارای امکانات کافی برای توسعه و پیشرفت باشد.

 

2-برنامه زمانی داشته باشید

 

زمانبندی در تجارت الکترونیک

بسیاری از مردم بین هدف سایت های تجارت الکترونیک و کسب و کارهای خانگی را شروع می کنند که زمان و مکان بیشتری برای دورهم بودن دوستان و خانواده فراهم شود.

در واقع، داشتن یک مجموعه برنامه قوی می تواند به تقویت فروشگاه آنلاین کمک زیادی بکند. همچنین برنامه باعث می شود شما یک ذهنیت حرفه ای نسبت به کار خود داشته باشید.

 

3-با افراد تاثیر گذار در ارتباط باشید

منظور از افراد تأثیرگذار کسانی می باشد که در رسانه های اجتماعی مانند توئیتر و فیس بوک هستند و مخاطبان زیادی دارند. استفاده از این افراد باعث رشد سریع فروش محصولات می شود.

آمار نشان می دهد تا سال 2021 ،  3.02میلیارد نفر عضو رسانه های اجتماعی خواهند بود.این تقریبا نیمی از جمعیت جهان است.

شما با استفاده از افراد پر طرفدار و تأثیر گذار رسانه های اجتماعی، محصولات و خدمات خود را به بخش بزرگی از این مصرف کنندگان ارائه می کنید.

اگر بخواهید افراد مشهور در یوتیوب و توئیتر و فیس بوک و… را به همکاری بخوانید باید یک برنامه مشخص و تاثیرگذار داشته باشید.

 

4-واضح و شفاف عمل کنید

مصرف کنندگان می خواهند تا قبل از اقدام به خرید، بیشتر در مورد محصول بدانند.

اطلاعات مواردی مانند حمل و نقل، مرجوع و گارانتی باید به راحتی قابل دسترس باشند.

مشتری نباید در مورد خرید از سایت شما دچارشک شود.

یکی دیگر از موارد مهم تجارت الکترونیک، ارائه اطلاعات شرکت است. آدرس پستی، شماره تماس، آدرس ایمیل و صفحه تماس با ما ،باعث احساس راحتی و امنتیت خریدار می شود.

 

5-توضیحات کافی یادتون نره

توصیف محصولات یاز گزینه های بهینه سازی سایت در موتور های جستجو است.

شما باید دقیقا به مشتری توضیح دهید چه چیزی را قرار است خریداری کند.

موارد زیر را حتما در سایت خود ذکر کنید :

  • نقاط قوت محصول نسبت به سایرین
  • یک پاراگراف فواید محصول برای خریدار
  • ویدیوی آموزش استفاده

نکته اصلی این است که مطمئن شوید مشتری به طور کامل هرآنچه در مورد خرید خود لازم دارد را می داند.

به عنوان مثال اگر محصول شما چاپگر باشد باید حتما مشخصات و نحوه اتصال، نصب درایور و … را به سادگی آموزش دهدید تا خریدار گیج و گمراه نشود.

 

6-چشمتون را از نتایج جستجو برندارید

نتایج جستجو در تجارت الکترونیک

درک آمارها و سلیقه های مصرف کنندگان هدف شما در زمان جستجوی محصولات یا خدمات خاص، به شما می آموزد که چگونه توجه خود را روی آنها متمرکز کنید.

ابزارهایی از قبیل نرم افزار تجزیه و تحلیل، Google Trends و ابزار جستجوی  شبکه اجتماعی مملو از  اطلاعات مشتریان هستند.

کسانی که از تجزیه و تحلیل آمارها استفاده نمی کنند، اغلب مشتریان را به فروشگاه های رقیب تقدیم می کنند.

 

پیشنهاد می کنم مقاله بیشترین کلمات جستجو شده توسط ایرانیان در سال۹۷ را هم مطالعه کنید.

 

7-یک سایت زیبا و کاربرپسند طراحی کنید

طراحی سایت تجارت الکترونیک

حدود 94 درصد کاربران به سختی به وب سایتی که جلوه و زیبایی ندارد اعتماد می کنند.

برخی از این افراد ممکن است وارد سایت شما شده و مطالب را دنبال کنند ولی برای خرید به وب سایت دیگری مرجعه می کنند.

طرح بندی، رنگ، انتخاب فونت و گرافیک همه و همه نقش مهمی در جذب کاربر و موفقیت تجارت الکترونیک بازی می کنند.

 

8-بررسی عملکرد رقیبان

یک برند قابل رقابت پیدا کنید و به مدل کسب و کارش توجه ویژه کنید.

کپی کردن آنچه که او انجام می دهد کار اشتباهی است ،بلکه شما باید  آنچه برند مورد نظر شما انجام داده را به روش بهتری انجام دهید.

شاید رقیبتان پشتیبانی چت زنده را در سایتش ندارد ولی شما می توانید آن را اضافه کنید تا سایت شما جذاب تر شود.

یکی از راه های خوبی که می توان رقبای خود را زیر نظر داشت ، ایجاد یک هشدار گوگل Google Alerts و ثبت سایت رقیب می باشد.

این کارشما را از هر گونه تغییر در سایت شرکت رقیب مطلع خواهد کرد و به شما کمک می کند تاکتیک های خود را به سرعت تغییر دهید.

 

9-سئو سایت را بهینه سازی کنید

 

بهینه سازی سئو سایت

بهینه سازی باعث معرفی وب سایت شما در اینترنت می شود.

با توجه به تعداد زیاد سایت های تجارت الکترونیک، 34 درصد ترافیک موتورهای جستجو را به خود اختصاص داده اند.

این آمار نشان می دهد  بازاریابی مستقیم از طریق بهبود سئو بسیار مهم است.

به عنوان مثال، پیوند داخلی را می توان عامل مهمی در بهینه سازی و سئو دانست.

 

پیشنهاد می کنم مقاله سئو کلاه سفید (White Hat SEO) را هم مطالعه کنید.

 

10-سایت را برای تلفن همراه هم بهینه سازی کنید

20 راز موفقیت تجارت الکترونیک

استفاده از اینترنت تلفن همراه مدتهاست از کامپیوتر های شخصی پا را فراتر گذاشته.

پس حتما به این نکته توجه داشته باشید و سئو سایت را بر این اساس طراحی کنید.باشد.

سایتها باید برای کاربر گوشی هوشمند، به نظر خوب، آسان برای استفاده و سریع باشند.

کاربران برای لذت بردن فوری از سایت بازدید می کنند و بسیاری از وب سایت ها رادر صورتی که بارگذاری طولانی ویا طراحی ضعیف داشته باشند، ترک می کنند.

 

11-به انجمن های بازاریابی بوسیله ایمیل اعتماد کنید

20 راز موفقیت تجارت الکترونیک

این انجمن ها  بیش از 44 برابر سرمایه گذاری شما را به طور متوسط باز می گرداند.

این یکی از ارزانترین روش های بازاریابی از اوایل سال 2000 است.

این خصوصا امروزه اگر این تجربه را شخصی سازی کنید.

احتمال اینکه کاربر ایمیل خود را باز کرده و بخواند و با آنها ارتباط مستقیم برقرار کند خیلی زیاداست.

بسیاری از این نرم افزار ها و انجمن های  بازاریابی ایمیل بصورت خودکار عمل می کنند و برای شما زمانبر نیستند.

 

12-هنر بخشش را به یاد داشته باشید

 

محصولات رایگان فروشگاه

بسیاری از شرکت های موفق، به منظور تعامل با مصرف کنندگان هدف خود، بعضی از محصولات را به صورت رایگان در اختیار کاربر می گذارند. این عمل بیشتر در سایت هایی مانند YouTube و Twitch دیده می شود. در این روش افراد مشهور جایزه ای برای کسانی که ویدئویی را لایک می کنند یا در موردش نظر می دهند، ارائه می کنند.

جایزه دادن دو فایده دارد:

  • توجه کاربر را به خود جلب می کند
  • احتمال مراجعه دوباره را زیاد می کند.

 

13-مراقب سبدهای خرید نیمه کاره باشید

بیش از 68٪ از سبدهای خرید توسط کاربران نیمه کاره رها می شوند. این بدان معنی است که شما بیش از نیمی از فروش بالقوه خود را از دست می دهید. با بررسی دلیل اینکه مردم سایت شما را ترک می کنند، می توانید شروع به برطرف کردن مشکل کنید.

هزینه های حمل و نقل ، پرداخت پیچیده و لزوم ایجاد حساب در میان 10 دلیل مهم است که چرا مردم در حین خرید سبد کالا را ترک می کنند.

 

14- استفاده از بازاریابی وابسته به دیگران

استفاده از دیگران یک راه عالی برای فروش با هزینه های کم است.

در این پلتفرم، افراد دیگر محصولات شما را به می فروشند  و شما درصدی از فروش را به آنها می پردازید. این یک روش سنتی و درست است که بسیاری از شرکت ها سال هاست از آن  استفاده می کنند. سخت ترین قسمت در مورد استفاده از وابسته ها این است که مطمئن شوید این افراد مناسب کسب و کار شما هستند. شما نمی خواهید نام تجاری خود را خراب کنید.

هر دو طرف شانس بیشتری خواهید داشت اگر تخصص این افراد با زمینه کاری شما مرتبط باشد. به عنوان مثال، اگر شما کالاهای قایقرانی می فروشید، نمی توانید از فردی که صاحب یک سایت تعمیر کامپیوتر است استفاده کنید.

 

15-یک وبلاگ بسازید

20 راز موفقیت تجارت الکترونیک

وبلاگ ها یک راه عالی برای جذب مخاطب هستند.

نه تنها رتبه بندی موتور جستجو را بهبود می بخشد، بلکه می تواند کاربران را بر اساس محتوای شما دسته بندی کند. وبلاگ نویسی مانند یک فرم عالی بازاریابی عمل می کند و اکثر شرکت ها از قسمت وبلاگ نویسی در سایت تجارت الکترونیک خود استفاده می کنند. این عمل باعث رضایت بیشتر کاربر خواهد شد مخصوصا اگر قسمتی را به  عیب یابی محصولات یا خدمات خود اختصاص دهید.

 

16-توجه به نظرات و بازخودهای مشتریان

بازخورد به مشتری این امکان را می دهد تا نظرات و نگرانی های خود را بیان کند. مهمترین این نظرات امتیازات منفی است. این امتیازات به شما کمک می کند مشکلات را پیدا و  حل کنید.

فرم های تماس ، نظرسنجی ،ارسال ایمیل، سیستم های رتبه بندی وب سایت و …را حتما در وب سایت خود داشته باشید. کاربر پول خود را در وب سایتهای مطوئن و جذاب و کاربرمحور خرج می کند.

 

17-محصولات مشابه را هم بفروشید

هیجان خرید زمانی اتفاق می افتد که شما یک مورد مشابه را به یک مشتری ارائه می دهید.

به عنوان مثال، فردی که یک موس کامپیوتر را خریداری کند ممکن است نیاز به پد ماوس هم داشته باشد. در صورتیکه مشتری چند کالای مرتبط را خریداری کرد تخفیف ویژه ای به او بدهید. 

بهترین روش خرید ، نمایش اقلامی مشابه بازدید خریدار است. شما زیاد در سایتها این عبارت را مشاهده کرده اید:“جستجوی مشابه توسط افراد دیگر” یا متنهای شبیه.

 

18- از مجموعه کاملی از  رسانه های اجتماعی استفاده کنید

 

حدود 97٪ از افراد بزرگسال  هر ماه حداقل یک بار از  رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.

اما هر کاربری به یک شبکه اجتماعی علاقه مند اس.

بعضی افراد فیس بوک را ترجیح می دهند بعضی ایستاگرام و بعضی تلگرام.

برای جذب همه مخاطبان ،باید از شبکه های اجتماعی متفاوت استفاده کرد. با این کار شما با  طیف وسیعی از مصرف کنندگان بر اساس بازدیدشان از  رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار می کنید.

 

19- از فواید روزهای تعطیل استفاده کنید

20 راز موفقیت تجارت الکترونیک

بسیاری از مراکز خرید در ایام تعطیلات فروش ویژه دارند. در حالی که ممکن است روزهای تعطیلی هم باشد که توجه زیادی به آنها نشده باشد. شما می توانید با تغییر ظاهر سایت خود و استفاده از تصاویر  و آیکون های ویژه تعطیلات از این موقعیت به نفع خود استفاده کنید.  توسعه و تغییرات دائمی سایت باعث می شود به بازدیدکنندگان حس خوبی منتقل شود و  وب سایت همیشه فعال باشد.

 

20-کسب و کار خود را متنوع کنید

فروش آنلاین در سایت های تجارت الکترونیک تراکنش زیادی را به خود اختصاص می دهند. با این حال، این بدان معنا نیست که تنها راه فروش به این روش است. اگر از وبلاگها و یوتیوب ،انیستاگرام و تلگرام برای فروش محصولات یا خدمات خود استفاده کنید، می توانید درآمد بیشتری داشته باشید.

 

پیشنهاد میکنم مقاله ۱۰ اشتباه رایج در تجارت الکترونیک را نیز مطالعه نمایید.

 

نتیجه گیری:

من به این باور نیستم که صرفا طراحی فروشگاه اینترنتی می تواند باعث درآمدزایی بشود . روزانه هزاران سایت جدید شروع به کار می کنند که همگی ایده های جدید و روش های مناسبی را به کار می گیرند. شما با اقدام مناسب و تلاش در رقابت سالم و با کمک روش های ذکر شده می توانید  موفقیت خود را تضمین کنید. همین امروز موفقیت تجارت الکترونیک و کسب و کار خود را رقم بزنید.